Uważaj na złe nawyki. Mogą zaszkodzić Twojej karierze!
Czy jesteś swoim najgorszym wrogiem? Czy sam blokujesz swój rozwój? Artykuł Marshall’a Goldsmitha w Business Week przedstawił 20 najbardziej powszechnych zachowań i złych nawyków, które mogą zatrzymać karierę menedżera. Jeśli jesteś lub chcesz być liderem, to czytaj uważnie.
Które z poniższych odnoszą się do Ciebie? Jeśli nie wiesz, to poproś o opinię innych.
- Chęć zwyciężania. Odczuwasz potrzebę wygrywania bez względu na koszty i sytuację nawet wówczas, gdy zwycięstwo nie ma znaczenia.
- Wtrącanie swoich „dwóch groszy” do każdej dyskusji.
- Ocenianie. Potrzeba oceniania innych według własnej miary i narzucanie im swoich standardów.
- Wyrażanie destruktywnych komentarzy. Uważasz, że sarkazm i cięte uwagi sprawią, że będziesz postrzegany, jako ważna osoba.
- Zaczynanie rozmowy od „nie”, „ale”, „jednakże”. Nadużywanie tych słów, to mówienie innym: „To ja mam rację, nie wy.”
- Pokazywanie światu jaki jesteś mądry. Potrzeba pokazywania innym, że przewyższasz ich inteligencją.
- Emocjonalność. W szczególności przemoc emocjonalna, jako narzędzie zarządzania.
- Negatywne podejście. Potrzeba dzielenia się swoimi negatywnymi myślami z innymi, nawet wówczas, kiedy nie jest to wskazane.
- Przetrzymywanie informacji. Odmawianie dzielenia się wiadomościam, aby zyskać przewagę nad innymi.
- Nieumiejętność wyrażania uznania i nagradzania podwładnych.
- Przyjmowanie uznania i pochlebstw, na które nie zasługujemy. Jest to najbardziej irytujący sposób na przeszacowanie własnego wkładu w sukces firmy.
- Wymówki. Potrzeba uzasadnienia swojego irytującego zachowania.
- „Trzymanie” się przeszłości. Potrzeba zrzucania winy na wydarzenia i ludzi z przeszłości.
- Faworyzowanie. Brak spostrzeżenia, że nie traktujemy ludzi sprawiedliwie.
- Niemożność przyjęcia odpowiedzialności za swoje czyny. Nie umiesz przyznać się do porażki i do tego, jaki ten błąd ma wpływ na innych.
- Nieumiejętność słuchania. Najbardziej pasywno-agresywna forma okazywania braku szacunku podwładnym i współpracownikom.
- Niezdolność wyrażania wdzięczności. Podstawowy przejaw braku manier.
- Karanie posłańca. Atakowanie niewinnych, którzy zwykle próbują nam pomóc.
- Przerzucanie winy i wszelkich własnych niepowodzeń na osoby trzecie.
Działaj!
Wybierz jedno zachowanie, które możesz zmienić natychmiast. Jakie konkretne działanie możesz podjąć, by dokonać zmiany? Czego potrzebujesz, by odnieść sukces? Jakie są potencjalne przeszkody? Jak sobie z nimi poradzisz?
Wskazówka:
Większość liderów przegrywa nie dlatego, że brakuje im inteligencji czy twardych umiejętności, ale dlatego, że brakuje im zdolności interpersonalnych.
Marcia Zidle
Marcia Zidle – Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.
Oryginalny artykuł znajduje się tutaj