Reaktywacja straconych klientów

img_521
To, że tracisz klienta nie musi od razu oznaczać, że tracisz go na zawsze. Wielu menedżerów, nie docenia potencjału takich „nowych” klientów. Nowych, ponieważ tak powinni być traktowani, a przecież o wiele taniej odzyskać straconego klienta niż znaleźć nowego.



Powodów, dla których klienci odchodzą jest mnóstwo. Oto najbardziej popularne z nich:

Nie potrzebują już Twoich usług/produktów.

  • Odeszli do konkurencji, która ma lepszą obsługę, ceny etc.
  • Tracą zaufanie do firmy np. dzięki zmianom, które firma przechodzi.
  • Twoi sprzedawcy (oraz Ty) nie dotrzymali obietnic.
  • Sprzedawcy i menedżerowie nie dbali  o trwałość pozytywnych relacji z klientem.
  • Nie stać ich już na Twoje produkty/usługi – biznes klienta idzie źle.

Co możesz zrobić Ty I Twoi ludzie, by odzyskać klienta?



Po pierwsze musisz poznać PRAWDZIWY powód, dla którego klient odszedł.



Po drugie Ty i Twoi ludzie (w praktyce cała firma) musicie chcieć wdrożyć odpowiednie zmiany, które pomogą Wam w odzyskaniu klienta.



Po trzecie (ma to związek z punktem pierwszym) należy dowiedzieć się, gdzie został popełniony błąd: na poziomie cenowym, obsługi przed i posprzedażowej, dystrybucji, być może ignorancji Twoich podwładnych (niekompetencja i brak wiedzy o produkcie i biznesie) etc.



Po czwarte, należy utrzymywać stały kontakt z klientem. Zadbaj, by Twoi ludzie, gdy stracą klienta, to nie spiszą go na straty – będą dzwonili do niego od czasu do czasu, wysyłali najbardziej aktualne oferty. Utrzymywanie stałego kontaktu, nawet czysto towarzyskiego (nie związanego bezpośrednio z biznesem i sprzedażą) to działanie kluczowe dla odzyskania klienta.



Po piąte musicie CHCIEĆ odzyskać klienta. Czasami najzwyczajniej w świecie nie opłaca się odzyskiwać straconych klientów. Jako dyrektor regionalny musisz dokonać odpowiedniej analizy i rentowności klientów, których zamierzasz odzyskać.



D.D.