Czy umiesz egzekwować swoja władzę?
Jeśli jesteś Dyrektorem Regionalnym, wiesz zapewne, jak subtelny jest to temat. Dostrzeżenie różnicy pomiędzy byciem liderem i egzekwowaniem swojej władzy, a próbą wpasowania się w zespół i zabiegania o to, żeby wszyscy członkowie zespołu Cię polubili.
Menedżerowie borykają się z tym problemem cały czas i wielu obiecujących liderów traci zdolność efektywnego przewodzenia zespołem, ponieważ boją się robić użytek ze swojej władzy, obawiając się odrzucenia. Problemem jest, że menedżerów nikt nie uczy, jak korzystać z władzy, jak sprawiać, by podwładni ich respektowali.
Oto 5 kroków, które powinny Ci pomóc stać się liderem zespołu, nie tylko zarządcą czy administratorem, a docelowo – przynieść oczekiwane wyniki.
Krok 1. Jasno wyznaczaj cele i sposoby ich realizacji. Pytaj podwładnych, czy mają jakieś wątpliwości, czy potrzebują czegoś od Ciebie. Upewnij się, że zadania, które delegujesz zostały zrozumiane.
Krok 2.Zachęcaj podwładnych, by starali się podejmować coraz większe ryzyko i rozwiązywali trudniejsze problemy. Stosuj otwartą komunikację i informację zwrotną. Pomagaj członkom zespołu rozwiązywać problemy, gdy tylko się pojawiają.
Krok 3. Podejmuj działania natychmiast, gdy rozpoznasz sytuacje konfliktowe. Konflikty i problemy mają tendencję do szybkich wzrostów, a Twoim zadaniem, jako lidera, jest ich rozwiązywanie, a nie omijanie.
Krok 4.Nalegaj na to, by zespół informował Ciebie i siebie nawzajem o wszystkich sytuacjach – tych dobrych i tych złych. Zwłaszcza tych złych, które bardzo często traktowane są jak choroba – nikt nie chce się z nią zetknąć.
Krok 5.Kryzys może być szansą na rozwój podwładnych. Jesteś liderem z konkretnego powodu! Zamiast unikać trudnych sytuacji, naucz swoich podwładnych, jak znajdować w nich szanse. Skupiaj się na umiejętnościach i postawach jakie są niezbędne, by przezwyciężyć kryzys i wzmacniaj je.
D.D.