Zależnośc sprzedawca a klient
Czy dobrzy klienci sprawiają, że sprzedawca staje się skuteczny, czy też dobry sprzedawca pozyskuje dobrych klientów? Ostatnio dużo nad tym myślałem i po długich rozważaniach doszedłem do wniosku, że żadna z opcji postawionych w tytule nie jest prawdziwa!
Oto moje uzasadnienie:
Po pierwsze, uważam, że kiepscy klienci i sprzedawcy po prostu łączą się w pary samoczynnie, więc ten temat możemy pominąć.
Dobrzy klienci szukają zwykle minimalnie gorszych/lepszych sprzedawców. Analogicznie postępują dobrzy sprzedawcy, gdy szukają klientów. Uważam, że dzieje się tak z jednego powodu. Ludzie lubią pracować z innymi, którzy mają podobne standardy i wartości.
Piękno tego zjawiska polega moim zdaniem na tym, że w ten sposób obie strony podnoszą swoją skuteczność na wyższy poziom. To właśnie dlatego grupa utalentowanych ludzi, zebrana, by pracować nad jednym projektem, odnosi znacznie lepsze wyniki, niż wcześniej zakładano.
Możecie zastanawiać się, jaką to robi różnicę?
Otóż robi i to wielką! Dobrzy klienci są bardziej otwarci na dobrych sprzedawców, chętniej dzielą się swoimi potrzebami i obawami. Jednocześnie dobrze sprzedawcy potrafią słuchać swoich partnerów i zadają skuteczniejsze pytania.
Zawsze jednak znajdują się ludzie, którzy nie zgadzają się ze mną w tej sprawie, ale poczyniłem ciekawą obserwację, a mianowicie sprzedawcy odnoszący sukcesy nigdy ze mną się nie spierali w tej sprawie. Oni właśnie znacznie częściej mają do czynienia z dobrymi klientami niż przeciętny sprzedawca.
Z kim Wy pracujecie?
Nie chcę nikogo dołować, ale pomyślcie o swoich klientach i zadajcie sobie pytanie, czy sprzedajcie swoim klientom, ponieważ jesteście tym kim jesteście ( to pytanie o Waszą postawę, profesjonalizm, zaangażowanie etc.)?
Mark Hunter, jest autorem książski “High-Profit Selling Win the Sale Without Compromising on Price.” Jest ekspertem ds sprzedaży pomagając indywidualnym osobom oraz przedsiębiorcom pozyskiwać klientów i czerpać więsze zyski ze sprzedaży.
Oryginalny artykuł znajduje się tutaj