Motywuj sprzedawców


Jeśli chcesz mieć udane zebranie sprzedażowe, to musisz umieć doceniać wkład i zaangażowanie każdego z uczestników takiego spotkania. To drugi sekret na mojej liście 10 Sekretów skutecznego zebrania sprzedażowego.



Sprzedawcy uwielbiają być doceniani, więc musisz mieć odpowiedni proces, który sprawi, że podwładni chętnie będą brali udział w Twoich zebraniach, bo będą wiedzieli, że to właśnie tam będą mogli pokazać swoje sukcesy.



Żadne z Twoich zebrań nie powinno odbyć się bez publicznego okazania uznania najlepszym. Nawet jeśli w międzyczasie wysyłasz emaile z zestawieniami sprzedaży swoim sprzedawcom, to i tak podczas spotkania powinieneś wyrazić swoje uznanie i zadowolenie w stosunku do tych, którzy osiągają najlepsze wyniki. Generalnie musisz chwalić zawsze, z użyciem wszelkich dostępnych narzędzi komunikacji.



Gdy wyrażasz swoje uznanie o swoich podwładnych, to nie zapominaj o innych pracownikach firmy, nawet tych nieobecnych na spotkaniu. W ten sposób Twoi podwładni dostrzegą, że patrzysz na całą firmę, jako zespół. Twoi podwładni sprzedawcy zaczną w taki sam sposób postrzegać całe swoje otoczenie w firmie. Takie zachowanie zwiększy poziom szacunku i spowoduje, że poszczególne działy będą się wzajemnie wspierać.



Jako część procesu nagradzania, poproś tych, których chwalisz publicznie, by podzielili się wiedzą i doświadczeniem z innymi sprzedawcami. Niech przekazują dobre praktyki swoim mniej doświadczonym kolegom. Ta prosta zasada ma duże znaczenie motywacyjne i znacząco zwiększa skuteczność zespołu.

Wydaje się proste, ale takie postępowanie menedżera podczas zebrania często jest pomijane, a szkoda, bo jest to wspaniała metoda szkoleniowa.

Jeśli Twój zespół sprzedażowy pracuje w tym samym budynku, to pomyśl o mały trofeum dla najlepszych sprzedawców. Niech to będzie taki „puchar przechodni”, a osoba (najlepszy sprzedawca), który obecnie zdobył trofeum powinien przynosić je na każde spotkanie i ewentualnie (jeśli został pokonany) przekazać następnemu zwycięzcy. To bardzo proste, a z czasem taka praktyka stanie się zabawą, która jednocześnie przyczyni się do powstania zdrowej rywalizacji.



Najlepszą nagrodą jest ta najbardziej unikalna. Te najbardziej kreatywne, które widziałem, to wypchana  drobnymi skarbonka, uszkodzony puchar z zawodów kręgielnych, czy zepsuty zegarek. Ideą przewodnią jest stworzenie procesu, który stanie się częścią kultury sprzedażowej. Stworzenie środowiska, w którym skuteczna sprzedaż stanie się nie tylko zabawą, ale również celem dla każdego sprzedawcy.



Wyrażanie uznania jest konieczne na każdym zebraniu i dłuższej perspektywie zwiększa znacząco motywację zespołu.




Mark Hunter, jest autorem książski  “High-Profit Selling Win the Sale Without Compromising on Price.” Jest ekspertem ds sprzedaży pomagając indywidualnym osobom oraz przedsiębiorcom pozyskiwać klientów i czerpać więsze zyski ze sprzedaży.



Mark Hunter



Oryginalny utwór znajduje się tutaj