5 zasad dobrego przywódcy

img_837
Wszyscy menedżerowie mają aspiracje, by być lepszymi liderami. Zadajmy sobie zatem pytanie: co sprawia, że lider jest skuteczny? Kodeks Przywódcy oferuje 5 kluczowych zasad, które definiują przywództwo. Jak stosować je w swoich codziennych zadaniach?



1. Strateg. Liderzy kształtują rzeczywistość jako stratedzy. Muszą odpowiedzieć sobie na pytanie: “Dokąd zmierzamy?” Nie tylko wizualizują przyszłość, ale pomagają ją kształtować. Liderzy współpracują na co dzień zarówno ze swoimi przełożonymi, jak i podwładnymi, by wypracować metodę skutecznego uzyskiwania pożądanych rezultatów.



Zastanów się: Ile czasu i uwagi poświęcasz na strategiczne planowanie? Jak inspirujesz swoich ludzi wizją, celem, misją i strategią?



2. Wykonawca. Liderzy realizują zadania we współpracy z innymi. Jako wykonawcy skupiają się na pytaniu: „Jak możemy się upewnić, że osiągniemy nasze cele?” Ich zadaniem jest przekształcanie planów w mierzalne wyniki poprzez delegowanie zadań i odpowiedzialności.



Zastanów się: Czy potrafisz dobrze dokonywać przełożenia strategii na satysfakcjonujące wyniki? Czy jako liderzy wiesz, kiedy zaangażować się bezpośrednio w realizację zadań, a kiedy odpuścić?



3. Zarządzanie talentami. Głównym zadaniem menedżerów talentów jest optymalizowanie działań zespołu. Muszą odpowiedzieć sobie na pytanie „Z kim pracujemy i robimy interesy? Kto wyrusza z nami na tą biznesową podróż?” Menedżerowie muszą wiedzieć jak zidentyfikować, zbudować i zaangażować utalentowanego pracownika, tak by uzyskać rezultaty.



Zastanów się: Wiesz jakie umiejętności posiadasz i gdzie szukać talentów w swojej firmie? W jaki sposób upewniasz się, że twoi najlepsi pracownicy dają z siebie wszystko?



4. Rozwijanie kapitału ludzkiego. Liderzy budują następne pokolenia. Muszą odpowiedzieć sobie na pytanie „ Kto zostaje z nami i wspiera firmę budując nowe pokolenie?” Tak jak menedżer talentów zapewnia krótkoterminowe wyniki swoich najlepszych pracowników, tak menedżer rozwijający kapitał ludzki skupia się na celach długoterminowych dla całego zespołu.



Zastanów się: Czy masz strategie rekrutacyjne  dla siły sprzedażowej na obecne oraz przyszłe potrzeby? Czy masz plany sukcesji dla swoich najlepszych ludzi?



5. Uczenie się. Inwestowanie w siebie. Przewodzenie innym zaczyna się w nas samych. Kolejne pytanie: „ Co przeszkadza mi w osiąganiu sukcesów jako liderowi?” Liderzy nie mogą spodziewać się, że inni będą za nami podążać, jeśli nie sami nie będą rozwijali swojej emocjonalnej i społecznej inteligencji.



Zastanów się: Jak budujesz relacje z innymi? Kiedy ostatnio robiłeś analizę SWOT? Czy korzystasz z pomocy mentora lub trenera, by zidentyfikować swoje słabe i mocne strony?



Bez fundamentu jakim są mocne kompetencje, wiarygodność, pewność siebie nie ma lidera. Nie można też oczekiwać, że inni będą podążać za człowiekiem pozbawionym tych cech. Role menedżerskie to: strateg, wykonawca, menedżer talentu, menedżer kapitału ludzkiego. Im wyżej wspinamy się na szczeblach kariery w zarządzaniu, tym większa potrzeba w osiąganiu doskonałości we wszystkich tych rolach.


Marcia Zidle

 

Marcia Zidle

coach biznesowy

Źródło materiału znajdziesz tutaj