5 zasad dobrego przywódcy

img_837
Wszyscy menedżerowie mają aspiracje, by być lepszymi liderami. Zadajmy sobie zatem pytanie: co sprawia, że lider jest skuteczny? Kodeks Przywódcy oferuje 5 kluczowych zasad, które definiują przywództwo. Jak stosować je w swoich codziennych zadaniach?



1. Strateg. Liderzy kształtują rzeczywistość jako stratedzy. Muszą odpowiedzieć sobie na pytanie: “Dokąd zmierzamy?” Nie tylko wizualizują przyszłość, ale pomagają ją kształtować. Liderzy współpracują na co dzień zarówno ze swoimi przełożonymi, jak i podwładnymi, by wypracować metodę skutecznego uzyskiwania pożądanych rezultatów.



Zastanów się: Ile czasu i uwagi poświęcasz na strategiczne planowanie? Jak inspirujesz swoich ludzi wizją, celem, misją i strategią?



2. Wykonawca. Liderzy realizują zadania we współpracy z innymi. Jako wykonawcy skupiają się na pytaniu: „Jak możemy się upewnić, że osiągniemy nasze cele?” Ich zadaniem jest przekształcanie planów w mierzalne wyniki poprzez delegowanie zadań i odpowiedzialności.



Zastanów się: Czy potrafisz dobrze dokonywać przełożenia strategii na satysfakcjonujące wyniki? Czy jako liderzy wiesz, kiedy zaangażować się bezpośrednio w realizację zadań, a kiedy odpuścić?



3. Zarządzanie talentami. Głównym zadaniem menedżerów talentów jest optymalizowanie działań zespołu. Muszą odpowiedzieć sobie na pytanie „Z kim pracujemy i robimy interesy? Kto wyrusza z nami na tą biznesową podróż?” Menedżerowie muszą wiedzieć jak zidentyfikować, zbudować i zaangażować utalentowanego pracownika, tak by uzyskać rezultaty.



Zastanów się: Wiesz jakie umiejętności posiadasz i gdzie szukać talentów w swojej firmie? W jaki sposób upewniasz się, że twoi najlepsi pracownicy dają z siebie wszystko?



4. Rozwijanie kapitału ludzkiego. Liderzy budują następne pokolenia. Muszą odpowiedzieć sobie na pytanie „ Kto zostaje z nami i wspiera firmę budując nowe pokolenie?” Tak jak menedżer talentów zapewnia krótkoterminowe wyniki swoich najlepszych pracowników, tak menedżer rozwijający kapitał ludzki skupia się na celach długoterminowych dla całego zespołu.



Zastanów się: Czy masz strategie rekrutacyjne  dla siły sprzedażowej na obecne oraz przyszłe potrzeby? Czy masz plany sukcesji dla swoich najlepszych ludzi?



5. Uczenie się. Inwestowanie w siebie. Przewodzenie innym zaczyna się w nas samych. Kolejne pytanie: „ Co przeszkadza mi w osiąganiu sukcesów jako liderowi?” Liderzy nie mogą spodziewać się, że inni będą za nami podążać, jeśli nie sami nie będą rozwijali swojej emocjonalnej i społecznej inteligencji.



Zastanów się: Jak budujesz relacje z innymi? Kiedy ostatnio robiłeś analizę SWOT? Czy korzystasz z pomocy mentora lub trenera, by zidentyfikować swoje słabe i mocne strony?



Bez fundamentu jakim są mocne kompetencje, wiarygodność, pewność siebie nie ma lidera. Nie można też oczekiwać, że inni będą podążać za człowiekiem pozbawionym tych cech. Role menedżerskie to: strateg, wykonawca, menedżer talentu, menedżer kapitału ludzkiego. Im wyżej wspinamy się na szczeblach kariery w zarządzaniu, tym większa potrzeba w osiąganiu doskonałości we wszystkich tych rolach.


Marcia Zidle

 

Marcia Zidle

coach biznesowy

Źródło materiału znajdziesz tutaj

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl