Zarządzanie konfliktem

Konflikty odpowiednio zarządzane mogą przyczynić się do rozwoju zespołu, w którym taki konflikt się pojawił. Oto najważniejsze wskazówki, które pomogą przetrwać kryzys.



1. Musisz wiedzieć, czego nie lubisz w swoim zachowaniu.

Często nie lubimy u innych tego, co w nas samych nas frustruje.

Spisz 5 zachowań, które najbardziej Cię irytują, a które chciałbyś zmienić u swoich podwładnych

Bądź świadomy, że to również mogą być Twoje wady.



2. Zarządzaj sobą. Jeśli Ty i/lub Twój rozmówca zaczynacie być agresywni, to musisz zachować spokój!

Mów do rozmówcy tak, jakbyś nie był poirytowany – ten sposób jest bardzo skuteczny.

Unikaj słowa “TY”, by Twoja wypowiedź nie sugerowała, że oskarżasz o coś rozmówcę, a ten nie przyjmie postawy defensywnej.

Używaj mowy ciała, na przykład skinienie głową na znak, że rozumiesz wypowiedź rozmówcy.

Utrzymuj kontakt wzrokowy.



3. Jeśli to możliwe, to na moment przenieś dyskusję na inny obszar np. prywatny.

Wiele razy szybka i krótka zmiana tematu pozwala na nabranie dystansu do rzeczywistego problem, który jest przedmiotem dyskusji.



4. Daj rozmówcy czas na „spuszczenie pary.”

Nie przeszkadzaj i nie oceniaj. Słuchaj.



5. Stosuj parafrazę, czyli upewniaj się, że słuchacie siebie nawzajem.

Poproś rozmówcę o sparafrazowanie  tego, co właśnie powiedział, tak byś miał pewność, że dobrze go zrozumiałeś.

Zadawaj pytania otwarte, ale unikaj pytań zaczynających się od “dlaczego” – takie pytania sprawią, że rozmówca przyjmie postawę defensywną i zacznie szukać wymówek.



6. Rozpoznawaj i potwierdzaj obszary, w których się zgadzacie.

Jednym z najbardziej skutecznych środków do uzyskania wzajemnego porozumienia jest określenie punktów stycznych.



7. Rozmawiajcie o obszarach, w których się nie zgadzacie – o problemach, a nie o osobach.

Pytaj “Co możemy zrobić, by rozwiązać ten problem?” Skupiaj się na działaniach, które możecie podjąć.

Zapytaj rozmówcę, czy rozmówca będzie gotów podjąć się działań, które zaproponujesz.

Jeśli nie zechce, to poproś o czas  na wystudzenie emocji i na przemyślenie dalszych kroków.



8. Podziękuj za rozmowę.

Samo podjęcie trudnej rozmowy wymaga od rozmówcy odwagi i cierpliwości. Doceń to, nawet jeśli nie uzyskałeś satysfakcjonujących rezultatów.



9. Jeśli konflikt nadal się utrzymuje to:

Ustal, czy osoba nie narusza regulaminu firmy, a jeśli tak to odpowiednio reaguj.

Jeśli wszystko dzieje się zgodnie z regulaminem, to zastanów się, co bardziej Ci się opłaca – zgodzić się z rozmówcą, czy nie. Ostatecznie, do Ciebie, jako szefa zespołu należy podjęcie decyzji.

Rozważ skorzystanie z pomocy osoby z zewnątrz np. mediatora lub trenera.




Carter McNamara map onad 25 lat doświadczenia w coachingu i konsultingu, Jest autorem modelu  Authenticity Consulting, któy został wykorzystany w ponad 100 firmach na całym świecie,



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj