Pięć wskazówek jak zarządzać negatywnym środowiskiem w zespole
Czy gdy wychodzisz z pracy czujesz się wyczerpany a może nawet zły, jakbyś cały dzień toczył walkę ze wszystkimi swoimi współpracownikami i podwładnymi? Jeśli tak, to jest to symptom złej atmosfery w zespole, która może prowadzić do wypalenia zawodowego.
Praca w takim środowisku pozwala jednak na rozwinięcie własnych umiejętności przywódczych, asertywności, skuteczności komunikowania się i, co równie ważne, określenia progu własnej tolerancji.
Oto sześć wskazówek jak zarządzać negatywną atmosferą w zespole:
- Kontroluj emocje niezależnie od tego, co zrobią lub powiedzą inni. Trudne zadanie, ale tylko w taki sposób pokażesz swój profesjonalizm.
-
Określ swoje granice tolerancji i bądź bardziej asertywny. Gdy ktoś robi lub mówi coś, z czym się nie zgadzasz i nie aprobujesz – to wyraź jasno swoje niezadowolenie. Twój brak reakcji jest przyzwoleniem na negatywne zachowania.
Jeśli chcesz zbudować pozytywne środowisko, powinieneś zrobić dwie rzeczy:
Powiedzieć podwładnym czego NIE chcesz np. jeśli ludzie nie wysyłają na czas raportów, to powiedz im, że nie akceptujesz takiego zachowania. W ten sposób budujesz własną reputację lidera. W przeciwnym wypadku spowodujesz, że motywacja w zespole zacznie spadać tak, jak jego efektywność.
Powiedzieć podwładnym, jakie zachowania będziesz akceptował i promował. Jasno i konkretnie określ swoje oczekiwania oraz powiedz ludziom, jaki jest Twój styl zarządzania - Dawaj pozytywny przykład. Jeśli myślisz o stworzeniu pozytywnej, zdrowej atmosfery, to zacznij od siebie. Nie możesz wymagać określonych konstruktywnych zachowań, jeśli sam najpierw nie pokażesz swoim podwładnym, że takie postawy są opłacalne. Ludzie kopiują swoich szefów.
- Wskaż cel działań. Ludzie chcą być prowadzeni, ale muszą wiedzieć gdzie i po co. Pokaż im, gdzie mogą zarobić, dbaj o ich rozwój, a będą lojalni i uwierzą w Twoją wizję sukcesu.
- Oceń swoje zaangażowanie w pracę. Innymi słowy oceń, czy ta praca jest dla Ciebie. Być może nie warto przechodzić przez stres na stanowisku, które w rzeczywistości nie przynosi Ci satysfakcji.
Jakość Twojego środowiska pracy, zależy w bardzo dużym stopniu od Ciebie i Ty jesteś odpowiedzialny za wprowadzanie pożądanych, konstruktywnych zmian w swoim zespole. Pamiętaj jednak, by zawsze zaczynać od zmiany własnych negatywnych zachowań – one zawsze mają wpływ na ludzi.
D.D.