Nieskuteczne budowanie zespołu – pięć powodów
Wielu liderów i organizacji udaje się po pomoc do specjalistów w dziedzinie budowania zespołów dopiero, gdy problem robi się naprawdę poważny. Gdy uda im się już poprawić sytuację, wracają do starych nawyków. Takie podejście do budowania zespołu jest wysoce nieskuteczne, a przecież odpowiednio zaplanowany proces tworzenia zespołu może być potężną wartością w walce z konkurencją oraz narzędziem tworzenia miejsc pracy, które będą przynosiły wymierne korzyści.
Przyjrzyjmy się pięciu kluczowym przyczynom, które sprawiają, że menedżerom nie udaje się zbudować skutecznego zespołu:
Błąd 1 Nieuczestniczenie
Jeśli liderzy nie angażują się w proces, to wszyscy podwładni nie będą uważali tego za istotne. By proces budowania zespołu był skuteczny sami liderzy muszą w nim uczestniczyć, aby dać pozytywny sygnał reszcie.
Błąd 2. Brak poświęcenia czasu
Budowanie zespołu to proces stały i długofalowy. Firmy, które odnoszą sukcesy posiadają odpowiednio zaprojektowane procesy rekrutacyjne i poświęcają im dużą ilość czasu.
Błąd 3. Powierzchowne podejście do tematu
Doraźne zatrudnienie eksperta, by zbudował skuteczny zespół jest takim właśnie błędem. Rekrutacja to proces złożony, który ma wpływ na funkcjonowanie i sukces całej firmy. Płytkie podejście do tematu da mierne rezultaty sprzedażowe i wpłynie negatywnie na atmosferę w zespole (jeśli np. ludzie w zespole będą źle dobrani).
Błąd 4. Ignorowanie roli zebrań
Budowanie zespołu, to nie tylko rekrutacja, to również stała praca z istniejącym zespołem. Bardzo istotnym elementem tej pracy są spotkania z podwładnymi. Możemy stworzyć produktywną atmosferę takich zebrań poprzez wymaganie uczestnictwa, organizowanie spotkań w odpowiednich miejscach, eliminowanie konfliktów, unikanie wtrąceń etc. Innymi istotnymi elementami budowania zespołu jest również dbanie o jego stały rozwój (szkolenia) oraz zapewnianie konstruktywnej informacji zwrotnej.
Błąd 5. Brak praktyki
Zbudowanie dynamicznego zespołu wymaga czasu i wysiłku. Bezustanna praktyka zaowocuje lepszymi rozwiązaniami, wpłynie na zmianę zachowań i uczyni Cię mistrzem. Ludzi można kształtować (ludzi z odpowiednim nastawieniem oczywiście) tak, by stworzyć z nich zespół, który będzie miał wspólny cel, będzie działał zgodnie z wypracowanymi wspólnie dobrymi praktykami i narzędziami. Daj sobie szansę na sukces poprzez stworzenie systemu, który zaangażuje ludzi w ten proces i da im nowe, lepsze możliwości wykonywania ich pracy.
Jako liderzy decydujemy (a przynajmniej powinniśmy ), co jest na tyle ważne, by poświęcić temu maksimum uwagi i energii, a co jest tylko przypadkową reakcją na ostatni kryzys związany z brakiem odpowiednich ludzi. Następnym razem, gdy usłyszycie o programie budowania zespołu, który nie działał, to możecie być w miarę pewni, że stało się tak ponieważ firma nie była gotowa lub chętna na konsekwentne i ciągłe realizowanie tego programu. Czy Wy jesteście gotowi?
Guy Farmer – ma ponad 12 letnie doświadczenie w organizowaniu i przerprowadzaniu szkoleń. Pracował tak z grupami jak i z liderami zespołów. W swoim doświadczeniu zawodowym pełnił funkcję lidera, dyrektora, zarządzał projektami i koordynował je, szkolił pracowników, zajmował sie rekrutacją i planowaniem
Oryginalny artykuł znajduje sie tutaj