Narzędzia i metody selekcji sprzedawców. cz. I
Rekrutacja jest delikatnym momentem. Właściwie dobrane zestawy testów psychologicznych umożliwią odpowiednią ocenę kwalifikacji kandydata. Takie testy mogą okazać się nieocenioną pomocą w rekrutacji sprzedawców.
Zawód sprzedawcy jest zajęciem wymagającym od kandydata posiadania wyjątkowej odporności i umiejętności takich, jak choćby:
• odporności na stres i umiejętności koncentracji uwagi,
• umiejętności planowania i organizowania pracy ,
• umiejętności nawiązywania kontaktów i współpracy z innymi ludźmi,
• odporności na monotonię i obciążenie statyczne.
By sprawdzić, czy sprzedawca posiada te oraz inne cechy niezbędne w jego zawodzie można posłużyć się badaniami psychologicznymi, które są obecnie pewnym standardem i obejmują w pierwszej kolejności:
• badanie inteligencji ogólnej i osobowości, a zwłaszcza takich cech, jak emocjonalność czy poziom lęku,
• badanie i ocenę motywacji, systemu wartości i preferencji stylu zarządzania,
• badanie określające predyspozycje do wykonywania danego zawodu lub specjalności oraz zakres i stopień zaawansowania w danej dziedzinie wiedzy.
Najistotniejszymi elementami dla człowieka są potrzeby, obawy, stres oraz to, w jaki sposób postrzega siebie samego.. Badane są jego potrzeby, lęki poziom odporności na stres, poziom agresywności, etc. Wszystko w zależności od danego stanowiska pracy. Można, więc dodatkowo zbadać jego szybkość percepcji, zdolności werbalne itd.
Inne ciekawe metody selekcji:
Metoda Thomas International. Jeden z najpopularniejszych sposobów doboru kadr. Co ciekawe nie trzeba być psychologiem, by skutecznie stosować tę metodę. Jej główną zaletą jest jej szybkość, pozwalająca w bardzo krótkim czasie przeprowadzić analizę profilu osobowego.
Możliwości: określenie profilu osobowego kandydata z wyszczególnieniem cech takich jak:
• dominacja,
• komunikatywność,
• stabilność emocjonalna,
• szybkość adaptacji do nowych warunków,
Za jej pomocą można dodatkowo stworzyć:
• tzw. profesjogram, czyli opis pożądanych zachowań na danym stanowisku pracy,
• analizę porównawczą Profilu Osobowego i Profilu Zawodowego,
• opis predyspozycji kierowniczych,
• opis predyspozycji handlowych,
• przewodnik kariery zawodowej.
D.D