Komunikowanie złych wiadomości podwładnym
Komunikowanie złych informacji swoim ludziom, to przykry obowiązek menedżera. Sposób w jaki to robi, jest kluczowy dla utrzymanie odpowieniej atmosfery w zespole.
Poniższe punkty mogą służyć za checklistę w przygotowywaniu odpowiedniej strategii.
1. Przekazuj i komentuj wiadomość w prosty i bezpośredni sposób:
– Nie kłam, nie ukrywaj informacji, nie ubarwiaj, nie używaj żargonu.
– Nie obiecuj jeśli wiesz, że nie dotrzymasz obietnicy.
– Nie obiecuj jeśli wiesz, że nie dotrzymasz obietnicy.
2. Wyjaśniaj dlaczego podejmowane są pewne czynności.
-Jak firma wspiera wdrażanie zmian?
-Co do tej pory było robione źle?
-Jak podejmowane kroki zmienią sytuację?
– Pokazuj, jak podjęte decyzje wpłyną na:
*bezpośrednio na podwładnych,
*pośrednio na podwładnych,
*na firmę,
*na klientów.
3. Przekazuj informację w odpowiednim czasie.
– Bardzo duże znaczenie ma fakt, komu przekażesz informację jako pierwszemu. Nie pozwól, aby Twoi ludzie dowiadywali się złych informacji od innych!
– Upewnij się, że podwładni mają wystarczająco dużo czasu na reakcję na Twoją informację.
4. Jeśli to możliwe, przedstaw alternatywy, które były rozważane.
– Jakie to były pomysły?
-Dlaczego nie zostały wdrożone?
5. Mów, czego oczekujesz od podwładnych.
– Jakie rozwiązania zostały przyjęte, by pomóc podwładnym we wdrażaniu zmiany?
– Opisz jakie działania są niezbędne by:
*sprzedaż wzrosła o X
*ogólny wynik wzrósł o X
*koszty sprzedaży spadły o X
Sekret w komunikowaniu złych informacji leży w uczciwości i odpowiednio szybkiej reakcji. Informacja nie może być niespodzianką dla Twoich ludzi.