Każdy lider jest sprzedawcą – pięć powodów!

Jakie obrazy, myśli, uczucia przychodzą do głowy ludziom, gdy słyszą słowo sprzedawca? Stereotypy: akwizytor, domokrążca, sprzedawca używanych samochodów, itp. A może dobrze sytuowany menedżer w banku, czy po prostu człowiek, którego wszyscy lubią, bo jest miły, uprzejmy, nie nachalny i lubi pomagać.

A kim jestw takim razie lider?

Liderzy są sprzedawcami, a skuteczni liderzy są skutecznymi sprzedawcami. Możesz nie kupić mojej idei (w końcu próbuję ją sprzedać) ale przeczytaj ten tekst do końca.  Jeśli zgadzasz się ze mną to spodoba Ci się moja argumentacja.

Sprzedawcy i liderzy mogą inspirować i  informować. Mogą kierować ludźmi i sprawiać, że ludzie będą dokonywać konkretnych wyborów. Wybitni sprzedawcy i liderzy mają wizję i idee. Wydawcy sprzedają produkt lub usługę, to prawda, ale sprzedawcy sprzedają również wizję tego, czym może być produkt lub usługa dla klienta. Podobnie liderzy, oni tworzą i sprzedają wizję zmian, wspólnego celu lub zadania. Sprzedawcy wiedzą, że ważne jest tworzenie relacji, podobnie liderzy. Nie dążą do budowania przyjaźni, ale skupiają się na zaufaniu i uczciwych relacji. Dlaczego? Ponieważ te relacji sprawiają, że ich praca jest łatwiejsza i skuteczniejsza.

Sprzedawcy wiedzą, że są w bardzo niestałym biznesie, gdzie jedyny pewnik, to zmiana. Jeśli nikt nie kupuje, nic się nie zmienia. Jeśli nikt nie podąża za liderem, to nie ma mowy o przywództwie. Sprzedawcy i liderzy są jednostkami, które perswadują i wpływają na decyzje ludzi i ich zachowania.

Najlepsi sprzedawcy i liderzy to eksperci perswazji, którzy osiągają swoje cele poprze budową relacji. To mistrzowie komunikacji, którzy potrafią rozpoznawać potrzeby otaczających ich ludzi.

Oto pięć powodów, dla których uważam, że prawdziwy sprzedawca jest bardziej liderem niż… no właśnie – samym sprzedawcą!

Lech Dworaczyński