5 największych błędów menedżera zespołu w czasach kryzysu

img_466

Istnieje bardzo wiele błędów, jakie mogą popełnić menedżerowie zespołu, a czas spowolnienia gospodarczego niestety sprzyja takim zachowaniom. Poniżej przedstawiamy  pięć najważniejszych błędów, jakich należy się wystrzegać. 
 
Błąd #1: Pośpiech w podejmowaniu decyzji. Stare powiedzenie mówi: „Reaguj szybko. Żałuj długo.” Gdy lider zespołu nie zbierze odpowiedniej ilości informacji to podjęte decyzje mogą mieć tragiczne konsekwencje, zwłaszcza jeśli decyzje będą dotyczyły motywowania i dyscyplinowania sprzedawców. Zanim podejmiesz decyzję zatrzymaj się i przeanalizuj sytuację. Myśl długoterminowo i w kategoriach „co się stanie z motywacją zespołu jeśli zwolnię Kowalskiego…”


Błąd #2: Brak konsultacji.  Czasami lepsze rozwiązania można znaleźć „na dole” hierarchii firmowej niż „na górze”. Jeśli musisz podjąć ważną decyzję, staraj się ją konsultować z każdym. Zwłaszcza, jeśli ta decyzja ma wiele wspólnego z motywacją podwładnych. To oni sami muszą powiedzieć Ci, jak chcą być zarządzani i co ich w danej chwili najbardziej motywuje do pracy. Gdy te decyzje mogą przesądzić o sukcesie całego zespołu, to warto zaangażować najbardziej doświadczonych pracowników w proces decyzyjny – zwiększy to ich motywację, poczują się ważni.

 
Błąd #3: Cięcia, cięcia, cięcia.  Hurtowe zwolnienia sprzedawców, to ciągle, w mniemaniu wielu menedżerów, jedyna recepta na recesję i cięcie kosztów. Po pierwsze w czasach kryzysu należy przede wszystkim starać się zwiększyć sprzedaż niż zmniejszyć koszty. Po drugie, każde zwolnienie, to Twoja porażka jako rekrutera.

 
Błąd #4: Nacisk na szukanie nowych klientów kosztem starych.  Zdobycie nowego klienta jest zawsze znacznie droższe niż utrzymanie obecnych klientów. Twoi sprzedawcy muszą mieć jasne wytyczne, ilu klientów muszą pozyskać i jak budować trwałe relacje z już istniejącymi.

 
Błąd  #5: Zbyt mało środków i narzędzi. Menedżerowie wymagają od sprzedawców konkretnych wyników nie zapewniając jednocześnie możliwości wykonania zadań. Szkolenia, narzędzia (laptop, telefon, samochód) środki finansowe, to dzisiaj absolutnie niezbędne elementy pracy każdego sprzedawcy. Zadbaj o to, by sprzedawcy nie mogli zasłaniać się wymówką, jaką jest brak możliwości sprzedaży.
 
D.D.



Podobne artykuły:

Być liderem: inspiracja vs motywacja

Czy Twoje zarządzanie zabija produktywność

8 powodów, dla których menedżerowie ponoszą porażki