img_815

Mowa ciała w sprzedaży

Mowa ciała może mieć znacząca role w kontakcie z klientem. Niestety, odczytywanie gestów czy wyrazów twarzy z zachowania klienta nie jest łatwe i często może dojść do nadinterpretacji.

Komunikacja werbalna to zaledwie 10 % procesu komunikacyjnego, 30 % to modulacja głosu, a aż 60 % wyrażamy mową ciała. Oto kilka wskazówek jak poprawić mowę ciała:

1.Dostosuj mowę ciała do klienta
Ludzie czują się komfortowo w sytuacjach, gdy ktoś inny jest do nich podobny albo przynajmniej taki się wydaje. Postaraj się, aby komunikacja między tobą, a klientem przebiegała harmonijnie. Upodobnij swoją mowę ciała do mowy ciała klienta . Im więcej zgodności zachowasz, tym bardziej zgodna będzie wasza komunikacja. Dotyczy to także nastawienia i sposobu wyrażania emocji, modulacji głosu itp.

2.Zachowaj odpowiedni dystans.

Nawet jeśli jesteś osobą bardzo bezpośrednią i lubiącą bliskie towarzystwo ludzi, pamiętaj, że twój klient niekoniecznie taki jest. Może okazać się on osobą aspołeczną, wówczas będziesz uchodził w jego oczach za natręta. Najlepiej jeśli zachowasz dystans do klienta około 1,5-2 metry. Zazwyczaj taka odległość tworzy się automatycznie, wyznaczana jest przez przedmioty z zewnątrz – jak biurko, krzesło, stolik itp.

3.Zwracaj uwagę na swoje gesty.

Niech nie będą zbyt nerwowe, ani zbyt flegmatyczne. Jeśli będziesz chodził po pokoju w wyraźnie spięty sposób albo przerzucał coś z ręki do ręki, możesz wytworzyć to samo niespokojne uczucie u klienta.

„Techniki sprzedaży”, Lennart Rosell, wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańsk

Dodaj komentarz