you-lose-1530538 (Kopiowanie)

Zamiast zwalniać, odpowiednio zatrudniaj

„Przykro mi, ale nasza współpraca nie działa poprawnie. Myślę, że najlepiej będzie jak się rozstaniemy.” Czy byłeś osobą, która usłyszała kiedyś takie zdanie, czy też sam przeprowadzałeś taką rozmowę z podwładnym? Czy pamiętasz to nieprzyjemne uczucie, które towarzyszyło wypowiadanym słowom?

Zwolnienia oparte na ocenie aktywności i skuteczności podwładnego są zwykle poprzedzone okresem pewnego dyskomfortu, gdy sam widzisz, że podwładny nie spełnia Twoich oczekiwań. Pewne środki zaradcze zostały podjęte, ale tylko dlatego, że tak każe przyzwoitość i sam wiesz lepiej, że sytuacja się nie poprawi. W tym okresie spada produktywność, morale całego zespołu, bo wszyscy widzą, co się dzieje.

Tak zazwyczaj przebiega proces zwolnienia, a przecież wystarczyło od samego początku tylko zatrudnić właściwą osobę. Jednym ze sposobów, by określić, czy potencjalny kandydat nadaje się na stanowisko, to używanie odpowiednich narzędzi oceny.

Ocena na etapie rekrutacji
Wcześniejsza ocena dokładnie opisze cechy kandydata. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Pracy Stanów Zjednoczonych „…odpowiednie użycie profesjonalnych narzędzi pozwala firmom podejmować bardziej skuteczne decyzje w stosunku do swoich pracowników niż w przypadku, gdy decyzje podejmowane są ad hoc, na podstawie obserwacji.”

Można zintegrować ocenianie z działaniami, które podejmujemy na etapie rekrutacji. Celem jest postawienie potencjalnych kandydatów przed zadaniami i wyzwaniami, zanim ich działania jako pełnoprawnych pracowników będą miały negatywny wpływ na firmę. Dopiero po uzyskaniu informacji, jak zachowają się przyszli pracownicy w tych zakresach, można podjąć decyzję o ich zatrudnieniu. Tak przeprowadzona ocena pozwoli na zmniejszenie lub nawet ominięcie kosztownych błędów.

Odpowiednio przeprowadzona ocena pomaga menedżerom zrozumieć lepiej samych siebie, jak i ludzi, którymi zarządzają. Taka ocena dostarczy informacji o pracowniku, jego możliwościach, charakterze, nastawieniu do pracy, kompatybilności z firmą i jej wizją, postrzeganiu kadry menedżerskiej etc.

Zwykle 60% swego czasu menedżerowie poświęcają na rozwiązywanie problemów podwładnych, a jedynie 40% czasu na osiąganie wyznaczonych celów. Stosując narzędzia oceny już na etapie rekrutacji można wyeliminować wiele problemów związanych z personelem, co daje nam więcej czasu na osiąganie lepszych wyników sprzedażowych.

Zawodowe DNA
Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu i zwolnieniu staje się znacznie łatwiejsze, gdy posiadamy kompletne informacje o kandydacie i pracowniku. Podobnie jest w przypadku planowania awansów oraz programów szkoleniowych. Gdy „zawodowe DNA” każdego z kandydatów i sprzedawców jest nam znane, to możemy dopasowywać nasz styl zarządzania do konkretnych potrzeb każdego podwładnego.

Można i należy wykorzystać olbrzymi potencjał, gdy używając dobrze zaprojektowanych narzędzi oceny dobierzemy odpowiedniego pracownika do właściwego stanowiska pracy i jego specyficznych wymagań. Używanie oceny przed zatrudnieniem spowoduje, że zachowana zostanie równowaga pomiędzy wymaganiami konkretnego stanowiska, a umiejętnościami pracownika.
Badania pokazuję, że ludzie są szczęśliwsi i pracują wydajniej wtedy, gdy widzą, że ich kompetencje i umiejętności odpowiadają stanowisku, które zajmują.

Dodaj komentarz