Rozmowa z Wiceprezesem Zarządu RADPOL S.A. Adamem Dombrowskim

Adam Dombrowski od września będzie pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Radpol S.A. Od wielu lat jest związany z sektorem elektroenergetycznym. Karierę zawodową rozpoczął w 1996 r. w Siemens Sp. z o.o., gdzie pełnił funkcję Kierownika Działu Automatyki i Systemów Sterowania. W latach 2000-2005 związany był z EDF-EnBW Polska Sp. z o.o.  współtworząc i koordynując realizację strategii Spółki na rynku polskim. Kolejne cztery lata pracował dla ENSTO Pol Sp. z o.o. najpierw jako Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży na obszar Europy Centralnej, a następnie jako Dyrektor Zarządzający i Prezes Zarządu. Ostatnio związany zawodowo z Schneider Electric Energy Poland Sp. z o.o., gdzie jako Dyrektor Zarządzający Jednostki i Członek Zarządu współkierował firmą o obrotach 450 mln zł i zatrudniająca ponad 450 osób. 

 
Menedżer Sprzedaży: Co uznaje Pan za największe wyzwanie w swojej pracy?
Adam Dombrowski: Zależy mi na tym, abyśmy w kilka lat stworzyli firmę, która w swoim segmencie będzie wygrywać z największymi konkurentami z branży. Chciałbym się przyczynić do tego, aby RADPOL był uznanym brandem nie tylko w Polsce. Jeśli klient będzie chciał wykorzystać w swoich rozwiązaniach np. technologie termokurczliwe, to pierwsze lub najpóźniej, drugie skojarzenie powinno być „RADPOL. Sprawdźmy ich katalogi”.

 
M.S.: Na co szczególnie zwraca Pan uwagę w zarządzaniu sprzedażą?
A.D. : Po pierwsze na zespół ludzi, z którymi pracuję. Zwracam uwagę na zaangażowanie wszystkich osób, motywację oraz ich chęć do odnoszenia sukcesów. Poza tym ważna jest autentyczna wiara w sukces firmy i identyfikowanie się z kulturą organizacji. Po drugie ważne jest, aby sprzedaż i marketing bardzo blisko współpracowały z działem R&D (Research & Development), bo tylko wtedy nasze produkty spełniają oczekiwania klientów i są dla nich obiektywnie lepsze od produktów konkurencji. Po trzecie sam zawsze staram się utrzymywać bezpośrednie kontakty z kluczowymi klientami i wspierać mój zespół. Dużą wagę przywiązuję też do stałej poprawy efektywności i systematycznej analizy danych sprzedażowych.

 
M.S.: Z jakimi największymi problemami zetknęła się Pan/Pani w zarządzaniu ludźmi?
A.D.: Zarządzanie zmianą – to w firmie jest zawsze dużym wyzwaniem dla Zarządu. W każdej z firm, w której pracowałem przejmowaliśmy jakiś inny podmiot albo sami byliśmy przejmowani. Trzeba zawsze poświęcić odpowiednią ilość czasu, aby wszystkim pracownikom w uczciwy sposób taką zmianę zakomunikować, w szczególności jej wpływ na ich przyszłość oraz ciągłość trwania firmy. Mam w zwyczaju prowadzić regularne, kwartalne spotkania ze wszystkimi pracownikami i informować o sytuacji firmy, poziomie zamówień, kosztów etc. Taka polityka informacyjna buduje zaufanie i ogranicza ilość niepotrzebnych spekulacji w firmie.

 
M.S.: Jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer, znajdujący się na stanowisku, które Pan  zajmuje? 
A.D.: Z pewnością menedżer na takim stanowisku powinien umieć ustalać ambitne i racjonalne średnio i długoterminowe cele, które następnie konsekwentnie będzie realizował wraz ze swoim zespołem. Istotna jest również szybkość reakcji w sytuacjach kryzysowych oraz umiejętność odpowiedniego reagowania na niezadowolenie klienta. Jeśli w trudnych sytuacjach, gdzie trzeba podjąć ryzyko i wziąć odpowiedzialność na siebie, menedżer tego nie zrobi, to trudno żeby był liderem zespołu.
Tak naprawdę, to trzeba wiedzieć dokąd się zmierza, co chce się robić za 10-20 lat, lubić swoją pracę i po prostu robić to z pasją, nie tracąc czasu na nieistotne rzeczy.
Myślę również, że duży dystans do siebie i autoironia też są ważne i przychodzą z wiekiem.

 
M.S.: Jakich głównych błędów należy wystrzegać się na tym stanowisku?
A.D.: Lekceważenie konkurencji, pewna forma arogancji oraz moment, w którym przestaje się „słuchać” uwag ze strony klienta – to moim zdaniem zawsze kończy się fatalnie dla biznesu. Z sukcesów trzeba się cieszyć, ale należy też umieć szybko wrócić „na ziemię” i ustawiać poprzeczkę jeszcze wyżej.

 
M.S.: Jakie są Pana  główne obowiązki? Jak liczny zespół Panu podlega?
A.D.: W RADPOLu jako Wiceprezes będę odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i dalszy rozwój biznesu. Ta firma to teraz w sumie kilkaset osób w trzech zakładach produkcyjnych i moją rolą będzie skoordynowanie istniejących działów sprzedaży i marketingu. Dodatkowo, nie jest tajemnicą, że RADPOL myśli o akwizycjach, więc z pewnością dojdą kolejne jednostki produkcyjne.

 
M.S.: Dlaczego warto pracować w Państwa firmie, jako menedżer sprzedaży?
A.D.: Chciałbym przede wszystkim wykorzystać moje doświadczenie wyniesione z pracy w Zarządach innych spółek z branży elektrotechnicznej i efektywnie przyczynić się do dalszego wzrostu RADPOL SA. Ta firma daje mi takie możliwości. Myślę, że RADPOL ma bardzo duży potencjał. Działa w branży, która ma przed sobą znaczące potrzeby inwestycyjne, a RADPOL ma bardzo dobry produkt, który jest w stanie je zaspokoić. 

 
Dziękuję za rozmowę,

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl