Mowa ciała w sprzedaży

img_553
Mowa ciała może mieć znacząca role w kontakcie z klientem. Niestety odczytywanie gestów czy wyrazów twarzy z zachowania klienta nie jest łstwe i często może dojść do nadinterpretacji.



Komunikacja werbalna to zaledwie 10 procent procesu komunikacyjnego, 40 procent to modulacja głosu, a aż 60 % wyrażamy mową ciała. Oto kilka wskazówek jak poprawić mowę ciała:



1.    Dostosuj mowę ciała do klienta

Ludzie czują się komfortowo w sytuacjach, gdy ktoś inny jest do nich podobny, albo przynajmniej taki się wydaje. Postaraj się, aby komunikacja między tobą a klientem przebiegała harmonijnie. Upodobnij swoją mowę ciała do mowy ciała klienta . Im więcej zgodności zachowasz, tym bardziej zgodna będzie wasza komunikacja. Dotyczy to także nastawienia i sposobu wyrażania emocji, modulację głosu, itp.



2.    Zachowaj odpowiedni dystans. Nawet jeśli jesteś osobą bardzo bezpośrednią i lubiącą bliskie towarzystwo ludzi, pamiętaj, że twój klient niekoniecznie taki jest. Może okazać się on osobą aspołeczną, wówczas będziesz uchodził w jego oczach za natręta. Najlepiej jeśli zachowasz dystans do klienta około 1,5-2 metry. Zazwyczaj taka odległość tworzy się automatycznie, wyznaczana jest przez przedmioty z zewnątrz – jak biurko, krzesło, stolik itp.



3.    Zwracaj uwagę na swoje gesty. Niech nie będą zbyt nerwowe ani zbyt flegmatyczne. Jeśli będziesz nerwowo chodził po pokoju, albo przerzucał coś z ręki do ręki, może wytworzyć to u klienta napięcie



„Techniki sprzedaży”, Lennart Rosell, wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańsk