Jakim sprzedawcą jesteś

img_901
Próbowałeś kiedyś scharakteryzować siebie jako sprzedawcę? Jak wypadła ta charakterystyka? Skoncentrujemy się na trzech grupach tzw. top 10, czyli najlepsi, średni, i słabi sprzedawcy. Do której grupy należysz Ty?



1. Najlepsi  (około 10 %)

·         Tylko 10% ludzi, bierze na siebie pełną odpowiedzialność za biznes, w którym działa. Dla nich sprzedaż, to nie tylko zwykła praca, źródło dochodu. Oni sprzedają tak, jakby to była ich własna firma.

·         Osiągają wysokie wyniki już po pierwszych tygodniach pracy. Zwiększają aktywność, są bardziej efektywni, łatwiej zdobywają klientów, ale przede wszystkim łatwiej utrzymują ich lojalność. Wydajność pracy najlepszych sprzedawców wzrasta z biegiem czasu w związku z coraz lepszym rozpoznaniem branży, w której pracują.

·         Najlepsi sprzedawcy to urodzeni sprzedawcy. Najważniejsze umiejętności mają we krwi, swój profesjonalizm budują na zdobytej wiedzy. To wcale nie oznacza jednak, że nie są autentyczni, że kierują się schematami w zetknięciu z klientem. To oznacza, że dla nich ważne są podstawy, czyli wiedza poparta doświadczeniem.

·         Wykazują inicjatywę i kontrolę nad podległym obszarem. 10% sprzedawców szuka najlepszych rozwiązań niezależnie od okoliczności, w których funkcjonują. Inicjatywa jest po ich stronie, są agresywni. Najlepsi sprzedawcy zarządzają zmianą i nie pozwalają, by to zmiana zarządzała nimi.

W tych czterech punktach zawierają się wszystkie najważniejsze atrybuty sprzedaży.  Sprzedawca, który traktuje swoją pracę, firmę, jako swoją własność będzie robił wszystko, by lepiej i skuteczniej osiągać swoje cele. Będzie wysoko zmotywowany i zaangażowany w pracę.



2. Średniacy (55 %)

To sprzedawcy, którzy mówią: „Powiedz mi, co mam robić?” albo „Powiedz mi, jak mam to zrobić?” lub „Chyba nie dam rady tego zrobić” to grupa tych 55% ludzi, którzy należą do „średniaków”. To ludzie, którzy dają z siebie trochę więcej niż minimum. Minimum, w tym przypadku, to pokrycie kosztów – patrząc z punktu widzenia całej organizacji. 

·         Ich działania odznaczają się dużymi wahaniami w automotywacji. Nie są konsekwentni w działaniu, szybko się zniechęcają. Zaczynają pracę z zapałem, który gubią gdzieś po drodze do celu, co z kolei bardzo źle wpływa na morale całego zespołu. 

·         Średni sprzedawcy nie podchodzą do swojej pracy z takim zaangażowaniem, jak ci najlepsi. Nie traktują firmy, jak własnego biznesu.

·         Tacy sprzedawcy potrzebują wsparcia ze strony swoich przełożonych. Potrzebują mentora, który będzie przez pewien czas będzie prowadził ich za rękę i zwiększał zaangażowani oraz motywację do pracy.



3. Najsłabsi (35%)

·         To sprzedawcy, którzy nie osiągają swoich celów oraz celów firmy. Nawet w takim stopniu, by pokryć koszta, które wygenerowali. Zasłaniają się wymówkami: „To nie moja wina, konkurencja nas wykańcza.” „Klient nie kupił, bo nie ma pieniędzy.” „Klient nie kupił, bo uznał, że nie potrzebuje.” I wiele innych, podobnych wymówek.

·         Ci sprzedawcy muszą otrzymać wsparcie w postaci różnych szkoleń. Szkoleń zaprojektowanych specjalnie dla danego sprzedawcy. Ktoś, bowiem może potrzebować wsparcia w obszarze zarządzania własnym czasem, a kto inny dodatkowego szkolenia z  technik sprzedaży.



Mówiąc szczerze grupa kiepskich sprzedawców jest tak naprawdę jeszcze większa. Trzeba do nich dodać średniaków, którzy równie mocno potrzebują wsparcia. Zależy nam, żeby zespół efektywnie sprzedawał i budował lojalność klientów. To potrafią tylko ci najlepsi.

 

Arkusz pomocny w szkoleniu znajduje się tutaj

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl