Networking czyli komunikacja przez budowanie sieci kontaktów

img_233
Networking to jedno z tych słów, które powoduje przyspieszone bicie serca poszukujących pracę i przedsiębiorców. Przywodzi ono na myśl sytuację, w której spacerujesz po sali starając się wręczyć swoją wizytówkę tak wielu osobom, ilu to możliwe, zdając sobie sprawę, że większość z nich wyrzuci ją od razu, albo następnego ranka.



Nienawidzimy idei „networkingu” ponieważ sądzimy, że czyni on z nas obraz ludzi przesadnie przebojowych, fałszywych lub zwyczajnie zdesperowanych. Prawdą jest, że nachalne pytanie ludzi, których prawie nie znamy, czy nie słyszeli o wolnych stanowiskach pracy, odniesie taki właśnie skutek. Ale „networking” – odpowiednio prowadzony jest jednym z najważniejszych elementów strategii efektywnego poszukiwania pracy. Zgodnie z badaniami 80% ogłoszeń o wolnych stanowiskach nigdy nie jest publikowana, a około 60% stanowisk kierowniczych jest obsadzanych dzięki „networkingowi”. Jest to zatem skuteczna strategia poszukiwania pracy.


Jak zatem budować efektywnie swoją „sieć”? Oto kilka podstawowych wskazówek:



Nie proś o pracę. Najistotniejszą rzeczą jest aby pamiętać, że networking to NIE jest proszenie o pracę. On koncentruje się na proszeniu o informację, radę czy wsparcie. Networking to w tej samej mierze pytanie co możesz zrobić dla innych, jak co oni mogą zrobić dla ciebie.



Dziel po równo. Pomyśl o „networkingu” jak o pozyskiwaniu i dzieleniu informacji – wyobraź sobie siebie jako źródło informacji, im więcej ludzi spotkasz, tym więcej informacji pozyskasz i będziesz mógł się nimi podzielić. Uczyń z siebie cenny kontakt dla innych, bądź przygotowany na rewanżowanie się informacjami i kontaktami.



Kogo włączyć do swojej sieci? Zacznij od ludzi, których znasz. Jest to nie tylko prostsze, ale zajmuje także mniej czasu, niż próbowanie budowania wszystkiego od zera. Myślisz, że nikogo nie znasz? Pomyśl o ludziach, z którymi pracujesz, albo pracowałeś w poprzedniej pracy. Przypomnij sobie ludzi, z którymi dorastałeś – przyjaciół, kolegów, rodziców, partnerów. Jeżeli każda z tych osób zna powiedzmy 10 osób, nie trudno policzyć, że masz dojście do setek, a nawet tysięcy ludzi.



Poszukuj nowych dróg. Staraj się rozwijać swoją sieć także o ludzi, z którymi normalnie nigdy nie utrzymywałbyś kontaktu – prawdopodobnie różniących się od ciebie zawodem, kulturą i przeszłością. To jest świetna okazja do poszerzenia swoich horyzontów i bardziej kreatywnego spojrzenia na swoją karierę.



Jasno określ co chcesz osiągnąć. Pamiętaj, że nie wykorzystujesz swoich kontaktów do proszenia o pracę. Możesz natomiast zapytać poznane osoby o ich pomysły na rozwój kariery, poprosić o szersze informacje na temat rozwiązań, które rozważasz lub na temat CV. I pamiętaj, być każdy kontakt, który masz w swojej sieci przekuwać w dwa lub więcej kolejnych – tym sposobem twoja sieć rośnie!



Spotykaj się osobiście. W ten sposób znacznie prościej jest nawiązać bliższą więź i zostać zapamiętanym – w przyszłości osoby tak poznane dostarczą dużo więcej informacji tobie, niż tym, których poznali przez telefon lub e-mail. Gdy prosisz o spotkanie, proś o 15 minut. Większość ludzi nie ma czasu, aby znaleźć godzinę, natomiast jest szansa, że jeśli rozmówca zgodzi się na 15 minut, ty zabierzesz mu nawet pół godziny.



Przygotuj się. Upewnij się, że na temat osoby, z którą masz się spotkać, wiesz tak dużo, jak to tylko możliwe. Dowiedz się w jaki sposób będzie ona mogła ci pomóc – podczas spotkania potrzebujesz konkretnej rozmowy, a nie miłej lecz nieefektywnej pogawędki. Rozmówcy będą także pod wrażeniem jeśli będziesz dobrze przygotowany, a jeżeli nie, będą mogą odnieść wrażenie, że tracą swój czas, tak jak ty tracisz swój.



Podsumowanie. Podsumuj wszystkie informacje, które otrzymałeś, nawet jeżeli nie wyglądają one obiecująco na pierwszy rzut oka. Po pierwsze, nigdy nie mów na ile ktoś może być użyteczny, dopóki z nim nie porozmawiasz i nie dowiesz się z kolei z kim może cię skontaktować. Po drugie, ponieważ dla kogoś może być kłopotem przekazać ci informacje lub kontakty, tym bardziej nie odwracaj się od tego człowieka. Upewnij się także, że napisałeś lub ewentualnie wysłałeś e-mail z podziękowaniem do osoby, która poświęciła ci twój czas.



Ustal sobie cele. Na przykład załóż sobie nawiązanie trzech nowych kontaktów w tygodniu. Nie ustanawiaj sobie celów niemożliwych do zrealizowania i nie myl ilości z jakością. Upewnij się, że masz czas na przygotowanie się przed każdym spotkaniem i odpowiednie podsumowanie po jego zakończeniu. 



Prowadź rejestr kontaktów. Notuj o czym rozmawiałeś, wszystko co wiesz o danej osobie itd. Nie oszukuj się, że będziesz w stanie zapamiętać wszystkie informacje – nie będziesz! Dlatego prowadź dobry system ewidencji od samego początku.



Bądź cierpliwy. Na koniec pamiętaj, że „networking” to strategia długoterminowa. Nie zniechęcaj się, jeżeli pierwsza spotkana osoba nie zaproponuje ci od razu pracy. Poświęć czas na budowanie i pielęgnowanie swojej sieci, a zaprocentuje to w twojej dalszej karierze.


Jenny Ungless

źródło – monsterpolska

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl