Charakterystyka profesjonalisty. Czy myślisz poważnie o swojej pracy?

„Chciałbym, aby moi ludzie byli bardziej profesjonalni”, słyszę bardzo często takie wypowiedzi od wielu szefów i menedżerów. Nawet ci, którzy nie mówią tego głośno, dają mi jasno do zrozumienia, że nie są zadowoleni ze swoich podwładnych.

Gdyby tylko ludzie w naszym otoczeniu byli bardziej profesjonalni, nasze życie byłoby łatwiejsze, nasz biznes mógłby się rozwijać bez zbędnych przeszkód,  a nasza praca byłaby bardziej znośna. Korzyści można by jeszcze długo wymieniać. Ale co to oznacza: być bardziej profesjonalnym? Co ważniejsze, co możemy zrobić, by upewnić się, że my i nasi podwładni stale rozwijamy się i stajemy się profesjonalistami?



Zgodnie ze słownikiem, profesjonalista to osoba, która jest godna wysokich standardów zawodu. Kluczowymi słowami w tej definicji są „wysokie standardy”. Słowo “standardy” oznacza, że istnieją sposoby konsekwentnego zachowania, pewne praktyki, których warto przestrzegać. A słowo “wysokie” oznacza, że ​​wspomniane kryteria, gwarantują wykonanie zadań znacznie lepiej niż przeciętnie.



Działać lepiej niż przeciętnie, czyli stale utrzymywać wysokie standardy np. obsługi, nie jest zadaniem łatwym. W zmieniającej się i coraz bardziej złożonej gospodarce utrzymywanie takich standardów nie jest pojedynczym wydarzeniem, ale procesem ciągłym, który zmusza nas do stałych zmian i rozwoju. To najpoważniejsze wyzwanie, które wymaga opracowania fundamentalnej charakterystyki prawdziwego profesjonalisty: profesjonalista to osoba, która bardzo poważnie traktuje swój zawód.

Innymi słowy, musimy zrozumieć, że nasz zawód wymaga wysokich standardów w każdym obszarze oraz to, że jako menedżerowie musimy stale chcieć wykonywać nasze zadania lepiej. Oczywiście znajdą się ludzie, którzy podejdą do zagadnienia mniej poważnie: „Praca jest tylko pracą, środkiem do celu. Rób tylko tyle, ile musisz, by szef był zadowolony. Prawdziwe życie jest gdzie indziej.”



Mogę zrozumieć takie podejście, jeśli je podzielasz, to wszystko w porządku. Tylko nie nazywaj siebie profesjonalistą.

Wcale nie sugeruję, że powinieneś pracować po godzinach, kosztem rodziny. Tu nie chodzi o ilość, tylko o jakość. Profesjonalista rozumie, że praca w sprzedaży to 40-55 godzin tygodniowo, a często znacznie więcej. Nasz zawód, jeśli chodzi o poświęcony mu czas, zapewne wypełnia największą część naszego życia. Nie chodzi o to, by poświęcać mu tego czasu jeszcze więcej, ale o to by wykorzystywać czas racjonalnie i skutecznie.



Chcesz wszystko robić lepiej? Lepiej niż co? Lepiej niż wcześniej! Starasz się ulepszać swoje zachowanie we wszystkich obszarach pracy, w każdym detalu. Ja nazywam to charakterystyką osobistego niezadowolenia. To oczywiście nie oznacza, że nie powinieneś świętować sukcesów. Przeciwnie. Tylko w momencie, gdy już pogratulujesz sobie i swoim podwładnym dobrze wykonanej pracy, weź głęboki oddech i zastanów się, co można zrobić lepiej następnym razem. Przykładem może być zawodnik mojej ulubionej drużyny koszykarskiej – Detroit Pistons, a mianowicie Isaiah Thomas. Legenda, koszykarz wybrany najbardziej wartościowym zawodnikiem ligi i Mistrz Świata. Wstawał w środku nocy i ćwiczył wolne rzuty, jedną z najbardziej podstawowych umiejętności koszykarza. Nawet gdy jego kariera osiągnęła szczyt, on nigdy nie był zadowolony ze swoich rezultatów.

To samo odnosi się do menedżerów i szefów organizacji. Często jestem pytany, czy są jakieś cechy, które identyfikują mojego potencjalnego klienta? Zawsze odpowiadam: Lider, menedżer, który nie jest zadowolony z siebie i swoich podwładnych, który stale wymaga czegoś od siebie i innych, który stale podnosi poprzeczkę.



James Allen powiedział kiedyś: „Człowiek chętniej zmienia i ulepsza okoliczności, niż siebie samego. Dlatego pozostaje uwiązany.” To stwierdzenie z całą pewnością nie odnosi się do profesjonalisty. Jako profesjonaliści właśnie, odróżniamy się naszym poświęceniem dla stałego wzrostu. To naturalne i logiczne następstwo stanu stałego niezadowolenia. Trzeba tylko pamiętać, że bycie niezadowolonym ze swoich wyników, a podjęcie działań w celu ich poprawienia to dwie różne rzeczy. Profesjonalista zmienia okoliczności poprzez zmianę siebie samego.



Kim zatem jest profesjonalista? To osoba, która nie boi się szukać wsparcia u przełożonych, to ktoś, kto stale się uczy (czyta, chodzi na szkolenia, wzoruje się na lepszych od siebie), to ktoś, kto nie boi się spróbować czegoś innego, ktoś, kto wychodzi poza swoją strefę komfortu, bo wie, że tylko tak może się rozwijać. To osoba, która poważnie traktuje swoją pracę.



by Dave Kahle, copyright (2010) www.davekahle.com



Dave Kahle, od 21 lat praktyk w zarządzaniu sprzedażą . W swojej karierze wyszkolił ponad 1000 menedżerów i tysiące sprzedawców. Autor 8 książek w tym 10 secrets of Time Management for Salespeople, Question Your Way to Sales Success, które zostały przetłumaczone na 8 języków i wydane w 20 krajach. Wydawca e-zina Thinking about Sales. Na swoim koncie ma ponad 1000 artykułów.



Źródło artykułu znajduje się tutaj