Metoda trzech

img_67
Zanim wybierzesz tego najlepszego kandydata musisz pamiętać, by nie zadowalać się drugorzędnymi kandydaturami. Jak wybrać najlepszych pracowników? „Metoda trzech” wydaje się być interesującym narzędziem rekrutacyjnym. Wbrew nazwie składa się z pięciu elementów:

  1. Zanim zdecydujesz się kogoś zatrudnić przesłuchaj, co najmniej trzech kandydatów. Nie zatrudniaj nigdy pierwszego, bez względu na to, jak dobre wrażenie na Tobie wywarł. Przeprowadź rozmowy kwalifikacyjne z pozostałymi kandydatami, by mieć możliwość porównania.

     
  2. Spotkaj się ze swoimi kandydatami trzy razy. Nie zatrudniaj po pierwszej rozmowie. Spotykaj się z kandydatem przynajmniej trzy razy, żeby zobaczyć go w różnych okolicznościach. Ktoś, kto spodobał się Ci podczas pierwszej rozmowy, podczas drugiej lub trzeciej może wydać się przeciętny, a nawet ograniczony.

     
  3. Ciekawym rozwiązaniem jest przeprowadzanie każdego z trzech spotkań w trzech różnych miejscach. Na przykład pierwsze spotkanie w biurze, drugie w kawiarni, trzecie w sali konferencyjnej. Zachowanie ludzi i wrażenie, jakie na Tobie sprawią będzie się różnić w zależności od otoczenia.

     
  4. Najlepiej, gdy rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana jest przez trzy różne osoby. Kiedy chcesz kogoś zatrudnić nie opieraj się tylko na swojej opinii czy wrażeniu. Postaraj się by z kandydatem spotkały się również trzy inne osoby np., przyszli współpracownicy z działu.

     
  5. Daj sobie miesiąc na podjęcie decyzji. Nie trzeba specjalnie tłumaczyć, dlaczego właśnie miesiąc. Pomijając sytuacje kryzysowe, gdy znalezienie odpowiedniego kandydata w krótkim czasie jest niezbędne, odpowiednio długi czas na przemyślenie decyzji o zatrudnieniu będzie działać tylko na Twoją korzyść.

Nie spiesz się. Kto szybko zatrudnia, ten długo żałuje. Pośpieszne decyzje dotyczące doboru ludzi w przeważającej większości są nietrafione i przyniosą, w pierwszej kolejności Tobie, więcej szkód niż korzyści.

Artykuł inspirowany książką Brian’a Tracy’ego i Frank’a M. Scheelen’a pt. “Nowoczesny menadżer sprzedaży”.